Mats Hoel Johannessen

Topptur til Russelvfjellet i Lyngsalpene

En flott og populær topptur helt nord i Lyngsalpene. Her kan du kjøre ski helt ned i fjæra!

Sesong

Vanskelighetsgrad

KAST 1

Turbeskrivelse til Russelvfjellet

Startstedet for Russelvfjellet ligger helt nord i Lyngsalpene ved Russelv. Det er parkeringsmuligheter langs veien, og turen starter bare noen få meter i fra havet. Den første delen av turen starter i forholdsvis slakt terreng med noe glissen skog rundt. Dagens turmål er lett synlig på skigåers venstre hånd, men selve oppstigningen til toppen går bak på venstre siden av den svært bratte siden som følger deg den første timen på turen.

Den første delen av turen går i enkelt og slakt terreng. Underveis krysser du noe glissen bjørkeskog, men for utenom det er det lite vegetasjon å skrive hjem om på disse kantene av Lyngsalpene. Legg merke til Russelva som du går i nærheten av på vei på toppen. Det er mulig å kjøre via denne nedover, og om det er mye snø nærme sjøen vil du havne ca. 5 meter fra vannkanten om du klarer å finne rett vei.

Oppstigning mot Russelvfjellet i nordlig retning

Selve oppstigningen mot toppen starter i et terreng som er mindre bratt enn det som har fulgt deg på på venstre hånd (Russelvfjellets vestlige side) i første delen av anmarsjen. Selve oppstigningen går i nordlig retning i terreng som ligger i ca. 30 grader. Kan du navigasjon og er en vant skikjører skal det være greit å få lagt et trygt spor opp fjellsiden. Men, er du usikker på hvordan du gjennomfører en topptur på en trygg måte i slikt terreng anbefaler vi sterkt å dra på en guidet skitur.

Når du nærmer deg toppen av fjellet vil de fleste ta av seg skiene før de går de siste meterne mot toppen. Den beste skikjøringen skjer ikke i fra selve toppen, men noen meter før denne. Vær oppmerksom på at Russelvfjellet ofte har store skavler, og at det er har skjedd dødsulykker i forbindelse med skavlbrudd på dette fjellet tidligere.

Vil du på guidet skitur i Lyngsalpene?

Visit Lyngenfjord hjelper deg med all informasjon du trenger.