Mats Hoel Johannessen

Fjelltur til Brattfjellet (557 moh) i Tromsø

På Kvaløya ligger en av de enkleste, men samtidig flotteste fjellturene du kan gjøre en liten halvtime fra Tromsø sentrum.

Fjellturen til Brattfjellet på Kvaløya er en av de tidligste turene du kan gå på våren i Troms. Når den ofte snørike vinteren gjerne gir skiføre til langt ut i juni på enkelte steder, vil dette fjellet nesten alltid være en sikker vinner for de som er lei av feller, hælløfter og hjelm. Turen kombineres fint sammen med naboen Rundkollen, noe som gjør at du får en litt lenger tur. Denne beskrivelsen ligger ikke her, men varden er godt synlig fra toppen av Brattfjellet på klarværsdager.

Sesong

Mai – Oktober

Vanskelighetsgrad

Enkel

Varighet

1t 30min 3 (rolig tempo en vei)

Distanse

2.7 kilometer (en vei)

Annet

Kun i god sikt

Turen starter ved storvannet

Det er plass til en 4-5 biler litt avhengig av størrelsen på vestsiden av Storvannet langs ved veien. Om det er fullt på parkeringen er det mulig å benytte seg av nærliggende områder, som krever at man tar en liten spasertur langs veien før man når startstedet. På grunn av den begrensede parkeringen anbefaler vi sterkt å pakke bilen så full av folk som over hodet mulig før avreise. Alternativt kan du leie deg en el-sykkel i byen og gjøre det til en dagstur.

Turen går de første hundre meterne i skogen, og det tar ikke lang tid før man tar høyde og er ute av skogen. På vei oppover får du stadig bedre utsikt mot Grøtfjorden på venstre hånd, og du vil når du kommer opp til et litt slakere område, få god utsikt mot den populære badestranda i Grøtfjorden (se bilde nedenfor).

Ta til høyre for å nå toppen

På vei oppover krysser du en liten bru. Fra dette området blir stien enda tydeligere, og du skal etter noen minutter ta til høyre når stien begynner å gå til høyre. Når du kommer til dette punktet er det mulig å velge å gå rett frem om man ønsker en alternativ rute. Men, denne er umerket, og man må være trygg på egen navigasjon for å finne en god rute til toppen. Merk at det som regel er dekning her, men at man må være klar over at et overtråkk i denne høyden fort vil gjøre deg nedkjølt. Ha derfor med deg nødvendig utstyr for at du kan komme deg ned på egenhånd ved mindre uhell.

Alternativ rute opp med utsikt

På vei opp Brattfjellet vil du på et tidspunkt få muligheten til å gå til venstre eller høyere i det som er litt utydelig veiskille. Det er ikke skiltet til noen alternativ rute, men ruten fortsetter rett frem, i stedet for til høyre hvor man kommer direkte opp til toppen. Om du velger å gå rundt må du være klar over at det ikke er noen tydelig sti, og du må være bekvem med at du finner toppen igjen på egenhånd ved hjelp av kart eller gps.

Lei av å bruke tid på planlegging?

Ta kontakt med Visit Tromsø på deres nettsider eller nede ved hurtigbåtterminalen i Tromsø.