Rasmus Ramstad / Adventure Plan

Fjelltur til Vasstinden (900 moh)

Vasstinden er et populært toppturmål i området. Den merka turstien begynner ved Lauklines på Kvaløya. Toppen og turen underveis har

Starten på turen går rett fra parkeringsplassen og det går fort unna med høydemetrene. Etter kun noen få og bratte høydemeter, får du en flott utsikt over fjorden fra Bærmarhaugen (150 moh). Rett før Bærmarhaugen slaker stien noe ut, men følger du merkinga videre oppover tiltar stigninga igjen.

Sesong

Mai (sent) – Oktober

Vanskelighetsgrad

Enkel sti. Kan være utfordrende ved sterk høydeskrekk.

Varighet

ca. 4 timer totalt

Distanse

6.5 km (tur/retur)

Veien videre er jevn og fin

Det er jevn og forholdsvis bratt stigning opp gjennom småskogen langs fjellryggen, til det på nytt flater ut ca. 440 moh. Her deler stien seg og den vanligste vegen opp til Vasstinden tar til høyre. Stien som leder til venstre er en alternativ rute som tar deg via Kvitorvatnet til Vasstinden. Det er imidlertid kun stien til høyre som er merket. Da du fortsetter langs den merkede ruten, vil du etter hvert komme til mer steinete og brattere terreng.

Gå på fjellet i midnattssol

Stien følger samme vei ned igjen

Ved ca. 650 moh dreier traséen mer mot venstre og følger da sørryggen i litt vekslende stigning og steinterreng helt til topps. Du har da avlagt 900 høydemetre bak deg, og har en glimrende utsikt mot Kattfjordeidet og til nabotoppene Nordfjordtinden og Blåskredtinden, samt over storhavet mot Sommarøya, Hillesøya, Håja og Tussøya. Ved godt vær kan du også se deler av Senja. Etter en god rast følger du samme sti ned igjen til utgangspunktet for turen.

visit tromsø logo

Spar tid på planleggingen

Ta kontakt med Visit Tromsø og de vil hjelpe deg med alt du trenger

Sikkerhet på Vasstinden

Når du ferdes i naturen, ha med deg nødvendig utstyr av klær, mat, kart og kompass, avhengig av turens lengde og gradering. Ruten til Bærmarhaugen er gradert som grønn løype, og passer for nybegynnere uten spesielle ferdigheter. Merk likevel at det er nokså bratt sti opp til Bærmarhaugen. Ruten til Vasstinden er gradert som rød løype, og er en krevende tur for erfarne turgåere med riktig utstyr og god utholdenhet. Tidlig på sommeren ligger det en snøskavl fra varden og mot sørøst på Vasstinden. Gå ikke på denne, da det er farlig bratt der skavlen slutter. Den merkede ruten er en sommerrute som ikke nødvendigvis er en trygg vinterrute. Området er skredutsatt om vinteren og krever helt egne vurderinger. Ved enhver tvil anbefales bruk av kvalifiserte guider til oppdraget.

Ferdsel i naturen

Husk å ta hensyn til miljøet i fjellet. Ta med søppel hjem, og trå varsomt fram, spesielt i hekketiden. Det er båndtvang for hund hele året. For fiske og jaktkort på småvilt, kontakt Nordre Kattfjord Grunneierlag på deres nettsider.